Rabu, 3 Ogos 2011
manusia oh manusia
kadang-kadang manusia ni mcm2 perangai.. bila org nak berubah menjadi lebih baik mulalah keluar cakap2 yang x best dibelakang.. hipokritlah, berlagak alimlah... kenapa ye manusia mcm tu? mengapa manusia suka menilai org lain... dan mengaku dia lebih baik dari org lain...bagaimana pula dia boleh tau kedudukan dia disisi Allah dan mengata org lain? apa agaknya hak kita untuk menilai org lain ye... persoalan... yg paling bahaya depan kita semua bagus dan memuji... belakang menyampaikan cerita buruk... aduh... blum lagi yg melagakan org pula.. malang betul klu jadi bahan... berkawan pun mcm politik.. geng popular banyaklah kawan.. geng x popular jd bahan kutukan.. dunia dunia...
Selasa, 2 Ogos 2011
satu detik yg terdetik..
sudah lebih kurang 2 minggu rakan sekerjaku yg ku panggil 'kak jem' pergi meninggalkan kami... pemergian yg agak mengejutkan... teringat aku semasa pagi balik keje syif malam lebih kurang 8 pagi.. kak jem kerja syif pagi... pg tu mcm x nampak org datang kerja padahal sebelum ni ramai je... disebabkan tiada siapa kak jem pun menyuarakan hasrat hati hendak membeli sarapan di 'car park'. 'car park' adalah tempat letak kereta bertingkat tetapi dibawahnya adalah kedai makan.. aku pun dengan terbuka hati nak temankan.. kak jem jarang skali turun ke car park untuk beli makanan.. kami berjalan sambil berbual kosong.. sampai di car park kak jem kata nak beli nasi tengahari skali kat makcik suria.. tp mak cik suria tutup... jadi dia membeli roti bakar dan nasi kandar zainul.. maka menapaklah kami balik mcm biasa.. sembang kosong lagi.. sampai opis aku tgk husbandku dah tunggu tp x kisahlah.. aku nak teman kak jem.. cian dia..
maka pulanglah aku dengan suamiku, biasalah balik keje night memang penat... pagi esoknya pukul 8.30 pg aku tgk telefon ada miss call dari opis. seperti biasa aku igt org opis minta aku call back kerja.. maka dengan x bersemangatnya aku call balik... terdengar suara aya dihujung talian... aku tanya kenapa aya call pagi2 ni? aya dengan nada sebak.. ' kak nadia, kak jemdah x de'.. menggigil rasa tgn aku.. hampir jatuh hf ditgn.. 'aku rasa sedikit nak marah dan x percaya .' ko biar betul aya, benda mcm ni x leh main2'. 'betul kak, benda mcm ni x kan aya nak main2.' terasa tgn mkn kuat menggigil dan aku msh x percaya. aku lantas memberitahu suamiku.. malangnya suamiku sakit kepala dan demam..mcm mana nak bawa aku ke rumah kak jem.. telefon zeck, bas opis dah berjalan.. akhirnya aku terpaksa naik lrt..
dengan pantas aku bersip dan ambil lrt sampai setiawangsa.. sampai di lrt setiawangsa aku cuba ambil teksi untuk kerumahnya.. tapi pemandu teksi cakap banyak beret polis kat cini.. ape nama bloknya.. masalahnya aku x de alamat lengkap.. aku telefon zeck dan kak ida berkali2.. diorg pun x tau.. aku amik cab tunjuk alamat yg aku ada.. alhamdulillah.. abg cab tu memang baik... walaupun kami dah berpusing banyak kali dia tetap meyakinkan aku insyaallah kita akan jumpa.. moga Allah permudahkan.. sampai di satu traffic light abg cab tu buat U turn padahal lampu merah.. nak dijadikan cerita.. ada kete peronda polislak kat belakang.. dia pun buat U turn dan nyalakan bunyi.. 2 kali lak tu.. cab berhenti dan polis pun minta lesen.. prosedur biasa.. tp aku kesian sgt kat abg cab ni sebab dia sanggup pusing2 tolong au cari.. padahal klu teksi lain dah dimarahnya suruh minta alamat betul2..
aku turun daripada cab dan slow talk dengan 2 org polis muda tu.. dengan muka sedih dan kasihan aku terangkan yg aku hendak pergi ke rumah kawan sekerja ku yg meninggal.. abg teksi ni tolong aku cri. aku tunjuk alamat dihfku dan polis tu mula telefon sana sini nak membantu.... tp tetap x dapat tau berdasarkan alamat yg x lengkap tu.. aku cakap x pelah ye en saya cuba cari sekejap lagi dengan cab ni.. klu x jumpa juga aku baliklah.. dan aku mengucapkan terima kasih kerana melepaskan kami..
cab pun bergerak semula.. abg cab tu berbanyak terima kasih dengan aku kerana menolong dia... klu tak dah tentu kena saman.. tetapi dengan kuasa Allah aku jumpa jalannya dengan sekali pusing.. ujian sungguh nak g melawat.. aku terus menuju kesurau kerana makcik yg aku tanya cakap kat surau..
masa sampai surau mereka sedang mandikan arwah.. aku masuk dan baca yasin untuknya.. aku berada disana sehingga dikafankan dan trus ikut kak liza dan kak norriah ke kubur.. aku x tahu kenapa tp melihatkan kepada anak2 arwah yang bersedih, proses mengafan, dan dikubur aku rasa insaf sgt2... kesedaran datang bahawa kematian boleh datang bila2 masa tanpa mengira umur.. terasa sgt kehilangan arwah..
aku terdetik dengan apa yg berlaku.. kealpaan dunia dan keseronokan dunia x menjanjikan apa2.. tiada apa yg menemani kita dikubur kecuali kain kafan dan amal.. aku menyedari yang aku hanyalah hambanya yang lemah . sesungguhnya aku mula rasa amal ibadatku tidak cukup untuk menemaniku dialam kubur.. Ya Allah... bantulah hambamu yg lemah ini...
kenangan
satu hari aku bertemu semula dengan kenangan... kenangan itu mengingatkan aku padanya... janji-janjinya dan pengorbanannya...sesungguhnya si kenangan amat bermakna pada diriku pada suatu masa dulu... sesungguhnya kenangan itu akan sentiasa aku ingt sebagai kenangan kerana kenangan telah menjadi mimpiku buat selama-lamanya dan tidak mungkin menjadi kenyataan... terima kasih kenangan... sesungguhnya aku berterima kasih kepadamu kenangan kerana kenangan telah menjadikan siapa diri aku sekarang...
Sabtu, 4 Jun 2011
puding coklat..
dalam dua tiga hari ni aku teruja sungguh tgk puding... siang semalam aku pun beli barang2 untuk buat puding coklat... bahan2nya adalah
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh kecil garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu esen vanilla
3 sudu butter
1 paket agar-agar (18 gm)
cara-caranya
1. masak air, agar-agar dan gula sehingga hancur.
2. bila sudah hancur dan mendidih masukkan semua bahan lain kecuali butter.
3 bila dah sebati barulah masukkan butter..
4. masukkan adunan tadi dalam acuan.. klu nak cantik tapislah sebelum masuk dalam acuan kerana mesti ada lagi koko atau susu tepung yang berketul..
5. tuang dalam acuan yang comel2 dan masukkan dalam peti ais...
6. bila dah keras pe lagi.. ngaplah... hehehe
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh kecil garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu esen vanilla
3 sudu butter
1 paket agar-agar (18 gm)
cara-caranya
1. masak air, agar-agar dan gula sehingga hancur.
2. bila sudah hancur dan mendidih masukkan semua bahan lain kecuali butter.
3 bila dah sebati barulah masukkan butter..
4. masukkan adunan tadi dalam acuan.. klu nak cantik tapislah sebelum masuk dalam acuan kerana mesti ada lagi koko atau susu tepung yang berketul..
5. tuang dalam acuan yang comel2 dan masukkan dalam peti ais...
6. bila dah keras pe lagi.. ngaplah... hehehe


ikan bawal stim
hari rabu lepas tetiba je rajin nak masak.. resepi yg dipilih ikan bawal stim atau kukus.. mcm biasa bila nak masak mencarilah bahan2 nak masak.. ikan bawal n serai kat bawah rumah.. jgn salah faham ye ... bawah rumah sebab rumah pangsapuri.. kat bawah ada kedai.. dah beli ikan bawal pe lagi.. sianglah.. klu nak hilang bau hanyir skit lumurkan ikan ngan asam jawa skit..

dah siap siang bawal tu comei-comei... maka saya pun potong bawang merah dalam sebiji, cili merah sebiji, serai 2 tangkai, halia muda 2 inci ( kalau nak banyak pun bleh), carrot ikut selera dan tomato sebelah.. bahan-bahan ni ikut sedap rasa je.. hahaha.. pastu amik sos tiram lebih kurang 2 sudu besar letak kat ikan bersama bahan yg dipotong semua tadi.. perah 2 biji limau kasturi dan perap ikan bersama ikan tadi sementara tunggu air mendidih..

dah mendidih air dalam pengukus pe lagi.. masukkan bawal tadi kedalam pengukus selama 30-40 minit. dah siap hidangkanlah ikut citarasa... mcm saya, saya tambah dengan ikan bilis kicap..
bahannya cili merah dihiris nipis, ikan bilis dan limau kasturi 2 biji... bahan tersebut dicampur dengan kicap... memang terangkat... tapi saya x delah amik gambarnyer..

tadaaaaa......... dah siap.. ni ikan bawal stim kukus simple... sedap dimakan dan mudah dibuat.. selamat mencuba ye..

dah siap siang bawal tu comei-comei... maka saya pun potong bawang merah dalam sebiji, cili merah sebiji, serai 2 tangkai, halia muda 2 inci ( kalau nak banyak pun bleh), carrot ikut selera dan tomato sebelah.. bahan-bahan ni ikut sedap rasa je.. hahaha.. pastu amik sos tiram lebih kurang 2 sudu besar letak kat ikan bersama bahan yg dipotong semua tadi.. perah 2 biji limau kasturi dan perap ikan bersama ikan tadi sementara tunggu air mendidih..

dah mendidih air dalam pengukus pe lagi.. masukkan bawal tadi kedalam pengukus selama 30-40 minit. dah siap hidangkanlah ikut citarasa... mcm saya, saya tambah dengan ikan bilis kicap..
bahannya cili merah dihiris nipis, ikan bilis dan limau kasturi 2 biji... bahan tersebut dicampur dengan kicap... memang terangkat... tapi saya x delah amik gambarnyer..

tadaaaaa......... dah siap.. ni ikan bawal stim kukus simple... sedap dimakan dan mudah dibuat.. selamat mencuba ye..
ikan bawal stim..
hari rabu lepas tetiba je aku rajin memasak ikan stim... punyerlah bersemangat.. pe lagi.. g lah cari ikan bawal.. turun ke bawah pangsapuri g beli ikan.. dah naik ke atas trus siang ikan n bahan2 masak... inilah ikan bawal yang aku jumpa..

dah diperap sekejap bahan tersebut ngan ikan pe lagi panaskan air hingga mendidih.. bila dah mendidih baru masuk kat dalam lengat pengukus.. nak stim ikan kan..

pastu pe lagi... mulalah meletakkan bahan2 atas ikan untuk distimkan.. antara bahan-bahannya adalah serai, halia muda, bawang merah, cili merah, tomato, carrot, sos tiram dan sedikit perasa... bahan ni ikut citarasalah... saya perah 2 biji limau kasturi... kira ni resepi tambah sendri jelah...
dah diperap sekejap bahan tersebut ngan ikan pe lagi panaskan air hingga mendidih.. bila dah mendidih baru masuk kat dalam lengat pengukus.. nak stim ikan kan..Khamis, 5 Mei 2011
kartun... kartun...
sandy, spongebob, squidward dan patrick..
keluarga hagemaru...
keluarga shin chan..
hahaha.. kisah kali ni pasal kartun kegemaranku.. aku memang ketagih kartun... x kisah org nak cakap pe tapi aku memang gila kartun... kalau buka tv mesti tgk kartun best ke tak.. klu x best baru tgk cite lain.. hahaha... banyak sgt kartun yg aku suka.. tapi yg paling utama shin chan, hagemaru, chibi maruko chan dan spongebob square pants... hahah.. x kisahlah nak kata aku otak kartun pun.. yg penting kartun2 ni yg buat aku realease tensen..terlampau suka sampai aku mengumpul komik shin chan tu... komik lain aku kurang minat tp klu komik shin chan pantang nampak yg baru.. sampai india kedai yg slalu aku beli buku tu kenal dah.. sampai dia suruh amik no phone kedai dia.. kakaka.. punyerlah jiwa kartun.. x kisahlah.. yg penting aku hepi ngan hobi aku kan..... klu ada sesiapa ada informasi kedai mana yg jual komik shin chan yg lepas2 yg mana aku terlepas tolong bagi tau ek.. hehehe..
Langgan:
Catatan (Atom)

